Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tamara Gils - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tamara Gils - WaarBenJij.nu

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

21 November 2014 | Cuba, Havana

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we 3 weken verder en zit de prachtige reis naar Cuba er op. Internet bleek in Cuba inderdaad zeldzaam te zijn, vandaar dat ik nu pas een verslag en foto’s kan plaatsen.
Cuba is niet alleen het land van de sigaren, rum en salsa maar ook het land van de prachtige oude auto’s (die er echt nog ontzettend veel rond rijden), maar ook van de rijst met bonen en kip en zeker ook van de lekkere vis en nog heel veel meer.

Havana
Na aankomst op de luchthaven van Havana begon het wachten, dit hoort gewoon bij Cuba. Eerst voor de immigratie (ruim 1 uur) en vervolgens bij de bank (ook nog eens ruim 1 uur) om euro’s te wisselen in CUC (de Cubaanse toeristen valuta). Pinautomaten zijn nauwelijks aanwezig en als ze er al zijn kan je er alleen met een visa credit kaart een heel klein bedrag pinnen en de eerst volgende bank komen we over anderhalve week pas weer tegen. Ongeveer 3 uur later was de groep compleet en konden we naar het hotel. Het was al laat in de avond en dan hebben we de klok ook nog eens 5 uren terug gedraaid. Maar vannacht wordt de klok in Cuba verzet, we mogen een uurtje langer blijven liggen.
In 2 dagen hebben we Havana verkend. We hebben o.a. een ritje met de taxi gemaakt, (van buiten was de auto keurig opgepoetst, maar rammelde aan alle kanten) door oud Havana gelopen, de ceremonie van het kanon schot bijgewoond en we zijn naar een optreden van de Buena Vista Social Club geweest.

Pinar del Rio
We zijn richting het oosten gereden naar Pinar del Rio. Hier hebben we een wandeling door de Vinales vallei gemaakt en zijn een dagje naar het eilandje Cayo Levisa geweest. Op de boot terug zag ik dat de zon onder aan het gaan was. De zon zakte erg snel en zo hadden we een prachtige zonsondergang!
We hebben bij een particuliere paladar (restaurant bij mensen thuis) gegeten. Het was niet alleen rijst met bonen en kip, maar ook beef, varken en vis, te veel om op tafel te zetten.

Cienfuegos
We kwamen aan in het donker, geen idee waar de tassendrager me naar toe bracht (diverse trappen op gelopen), maar het bleek een prachtig huisje in de natuur te zijn.
Met het grootste gedeelte van de groep zijn we wezen zwemmen met dolfijnen. Dit was echt een onvergetelijke ervaring. We lagen met 7 personen en 2 dolfijnen tegelijk in het water. Ik en mijn ouders kregen van 1 dolfijn ontzettend veel kusjes. Na de foto sessie had hij er nog geen genoeg van en konden we met de dolfijn (Oceanic genaamd) blijven spelen. Het hoogtepunt was door de 2 dolfijnen boven het water uit getild worden!
’s Middags zijn we met de boot een stukje gaan varen en konden we in een baaitje gaan snorkelen, ik heb samen met Erik een duik gemaakt. Het was heerlijk warm water en er was veel te zien onder water.
De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt. Na een klim kwam je bij een grot uit en als je verder door liep kwam je bij de zee uit. ’s Middags zijn we Cienfuegos in gegaan. In een paleis aan het water hebben we ’s avonds met de groep gegeten.

Trinidad
Trinidad was een heel gezellig plaatsje, hier hebben we in een kleine paladar gegeten. We moesten eerst door de keuken lopen om bij het zit gedeelte te komen. Uiteraard was er een band die voor de Cubaanse muziek verzorgde. Ongeveer bij iedere maaltijd krijgen we een bandje wat enkele liedjes speelt. Dus minimaal 1 keer per dag hoorden we het bekendste liedje Guantanamera.

Camagüey
De volgende bestemming was Camagüey. Een hotel dicht bij het centrum, maar wel met een kapotte lift. En wanneer die gemaakt wordt, dat is maar de vraag in Cuba. Dat werd dus via de trap naar de 5e verdieping.
Met fietstaxi’s zijn we door het centrum gereden en ’s middags zijn we vertrokken richting Sierra Maestra.

Sierra Maestra
Hier verblijven we in eenvoudige huisjes met weinig tot geen water. Als je geluk had dan had je stromend water (een koude douche).
Via een wandeling door de bergen kwamen we uit bij commendancia de la plata, het hoofdkwartier van Fidel Castro in de jaren 50.
De band die ’s avonds kwam optreden kwam met paard en wagen. Het waren mannen van eind 70, begin 80 jaar. Vroegen hebben zij ook voor Fidel Castro opgetreden. De pauzes kwamen steeds sneller achter elkaar en duurden steeds langer. Ook werd er de nodige rum gedronken. Na het laatste lied zijn ze weer met paard en wagen in het donker met slechts 1 klein zaklampje weer huiswaarts gegaan.

Santiago de Cuba
De meest rechtse plaats op Cuba die we bezoeken is Santiogo de Cuba. Hier hebben we o.a. de grote monumentale begraafplaats bezocht. Bij het mausoleum van José Marti vindt ieder half uur een wisseling van wacht plaats. Hier liggen ook Emilio Bacardi en een zanger van de Buena Vista Social Club begraven.
We zijn met de taxi terug naar het hotel gegaan. Alex (Cubaanse gids) had ons de luxe gele taxi’s geadviseerd, maar wij kozen voor een oude gele auto. Het schakelen ging af en toe niet heel soepel meer en als de weg wat omlaag liep dan werd de motor gewoon eventjes uit gezet. We zijn veilig bij het hotel afgezet.

Santa Clara
Na een lange dag in de bus (en heel veel auto’s, vrachtwagens en paardenwagens ingehaald te hebben) kwamen we aan in Santa Clara. Hier hebben we het mausoleum van Che Guevara bezocht.
We hebben een frisse duik in het zwembad genomen en hebben ’s avonds bij het eten afscheid genomen van Alex (gids) en Osmaini (chauffeur). Alex gaat morgen als we in Varadero aankomen terug naar huis in Havana. Osmani blijft nog wel om ons naar de luchthaven in Havana te brengen.

Varadero
De laatste bestemming van deze reis is Varadero aan het strand. De eerste middag ben ik nog naar het strand gelopen om te kijken naar de zonsondergang. Maar goed ook, want daarna was het over met het mooie weer.
In Varadero zijn we zelf op zoek gegaan naar een restaurantje. We hebben Osmani meegevraagd en die heeft Alex nog gebeld met de vraag waar hij ons mee naar toe moest nemen. Het werd een hele kleine paladar (in een zijstraat waar ik niet ingelopen zou zijn). We waren met 10 personen (is de halve groep) en er werd een tafel gedekt recht voor de keuken. We hebben hier super goed gegeten!
De volgende dag was het bewolkt en vanaf de middag is het gaan regenen. De volgende dag was het weer niet veel beter en op de dag dat we naar de luchthaven van Havana reden is het nauwelijks droog geweest.
Van Havana zijn we rechtstreeks naar Amsterdam gevlogen. Na een vlucht van 8.15 uur zagen we de zon boven Schiphol opkomen.

Cuba was een fantastisch avontuur. Ik vond het een mooi, bijzonder en swingend land. Ik heb genoten!

Groetjes,
Tamara