Treinen door Roemenië - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Tamara Gils - WaarBenJij.nu Treinen door Roemenië - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Tamara Gils - WaarBenJij.nu

Treinen door Roemenië

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

20 Juni 2014 | Roemenië, Boekarest

Na een ontbijt met uitzicht op het station stonden we ruim op tijd op het perron voor onze trein naar Sibiu (Roemenië). Vandaag stond een lange reis dag van zo'n 10 uur op de planning. Al snel waren we de stad Budapest uit en zagen we het landschap om ons heen, ook kwam de conducteur langs om de kaartjes te controleren. Wij hebben een stapel tickets en de plaatsnamen die er op staan zijn van grens stations. Daarnaast hebben we per traject een reservering met stoelnummer. Alles wordt uitgebreid bekeken, ze stempelen het ticket af en schrijven er ook nog wat op.
Bij het laatste station in Hongarije werd ons paspoort gecontroleerd, zo ook bij het eersre station in Roemenië.
De trein rijdt in een rustig gangetje en stopt regelmatig, maar slaat ook stations over. Na iedere stop komt de conducteur weer heel de trein door om de kaartjes van  de nieuwe reizigers te controleren.
Op ieder station is een soort stationswacht aanwezig. Met een bordje met een groene stipt geeft hij aan de machinist door dat hij mag vertrekken. Zo'n stationswacht staat op ieder station buiten.
Tijdens de stops wordt er soms ook van locomotief gewisseld, ook een paar treinstellen er af of er bij is iets wat we dagelijks zien. In de trein hebben we geen idee welk station het volgende is, maar 1 ding is zeker, houdt de tijd in de gaten, want iedere keer komen we keurig op tijd op de plaats van bestemming.
Na een lange dag in de trein kwamen we aan in Sibiu. Op het station moesten we nog een reservering voor de trein van morgen maken. Het loket was eigenlijk al lang gesloten, maar de dame hielp ons graag.
Het hotel (in Sissi stijl) lag aan het centrale plein. De volgende ochtend hebben we een rondje gelopen en alle pleintjes in het centrum aan gedaan. Wij vonden Sibiu een verrassend gezellig stadje.
In de middag een korte rit met de trein naar Brasov. Ook hier moesten we op het starion voor de volgende dag weer een reservering maken. De dame aan het loket sprak geen woord Engels, maar met de papieren en tickets maakten we duidelijk hoe laat we door wilden reizen naar Boekarest.  En het is gelukt, eventjes later printte ze 2 tickets voor de volgende middag
Het 1e wat we in Brasov deden was een kroeg zoeken waar we de voetbal wedstrijd Nederland - Australië konden kijken. We kwamen in een Ierse pub uit, waar ook nog een paar andere Nederlanders waren. Na deze spannende wedstrijd met veel doelpunten hebben we nog een hapje gegeten, waarna de dag al weer voorbij was.
In Brasov zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan zodat we uitzicht over de stad hadden. Helaas treffen we het niet zo met het weer, het is wat regenachtig.
We waren al op tijd op het station waar we het schouwspel treinen koppelen nog konden zien voordat de trein richting Boekarest vertrok.
De route ging een door een mooi landschap. Op het laatst naderden we de stad en kwam we veel fabrieken tegen.
Nu zijn we in Boekarest. Morgen gaan we de stad in en zaterdag begint onze lange tocht per trein naar Istanbul, Turkije.

Groetjes, Tamara

• 20 Juni 2014 - 16:17

Peter Van Gils:

Hoi Tamara & Jeanine,
    Weer een leuk verhaal, en wat een gedoe om een treinkaartje te kopen, maar dat lukte jullie wel weer. Ook heb ik gelezen dat jullie het voetballen hebben kunnen volgen en weer gewonnen (3-2). Maak er nog een paar leuke dagen van in Istanbul.
    Groetjes van Anne-Marie, Elly en Peter